Sunday, August 6, 2017

Tollbugata 12A/Nydalen Compagnies Forretningslokale

Oslo Museum, fotograf: Per Adolf Thorén (ca 1874-1878)

Nydalens Compagnie ble opprettet i 1845 etter initiativ av grosserer Adam Hiorth. Opprinnelig bomullspinneri, driften ble senere utvidet til veveri, fargeri og blekeri. Nydalens Compagnie utviklet seg slik til landets største tekstilfabrikk. Foretaket var blant de første industribedrifter i Norge og hentet opprinnelig arbeidskraft fra England, som da ble brukt til å lære opp norske arbeidere. Nydalens Compagnie ble aksjeselskap i 1867. 

En ny administrasjonsbygning ble oppført i Tollbugata i 1874 etter tegninger av Jacob Nordan. Fasaden var i to etasjer med under- og loftsetasje. Første etasje hadde inngangsparti og portrom i motsatte flanker, ytterakser som dessuten var svakt fremhevet, og i motsetning til vinduene, toppet med kronesten. Vinduene i etasjen over var også rundbuete men toppet med rettvinklete arkitraver og flankert med pilastre. Små runde mesaninvinduer var plassert under takgesimsen. Tomten ble solgt i 1914 til Union & Co papirfabrikk  og ombygget til tre etasjer, med mansardtak og barokk gavloppbygg. 

I 1909 hadde Nydalens Compagnie blitt Norges nest-største fabrikk, med over 1,000 ansatte, det fleste kvinner. Tekstildriften ble gradvis trappet ned på 1950-tallet og bedriften ble etter hvert et eiendomsselskap. I 1992 ble Nydalen Compagnie slått sammen med Investa Eiendom, og har siden 1998 blitt fusjonert med Linstow Eiendom AS, under navnet Linstow ASA.

Tollbugata 12B/Christiania Handelstandsforenings Hus


Oslo Museum, fotograf: Martinus Skøien (ca 1890)

Nabotomten, som også hadde blitt skilt ut fra den tidligere adressen Tollbugata 12, ble kjøpt opp av Christiania Handelstands forening. Foreningen ble skapt i 1872 da Christiania Handelsforening og Handelens venner ble slått sammen til en organisasjon. 


Nybygget ble oppført mellom 1875 og 1878 etter tegninger av Wilhelm von Hanno. I sammenligning med de vesle husene i bindingsverk som dominerte i området var dette en helt ny type bygning, også i sammenligning med Nordans samtidige nabogård. Fasaden var i tre etasjer og ble utført med særlig bruk av dybdespill. Midtpartiet var trukket tilbake fra gatelinjen slik at ytteraksene, toppet med rundbuete frontoner, ble til risalitter. Til gjengjeld var midtpartiet i annen etasje utstyrt med en bred balkong som hang over etasjen under. En mindre balkong var plassert i midtaksen i tredje etasje. Vinduene var vekselvis rundbuete eller rektangulære, og utført etter middelaldersk modell med søyle mellom to vindusåpninger, dette i ytteraksene i tredje etasje. Helhetsuttrykket heller likevel mot barokk og det hele var toppet med en kuppel. 

Handelstandsforeningen flyttet senere til Karl Johans gate 37, et bypalé som tilfeldigvis også ble oppført etter von Hannos tegninger. Den gamle gården ble revet i forbindelse med oppføringen av Centralbankens nybygg i 1921.

No comments:

Post a Comment