Oslo Museum, fotograf: Anders Beer Wilse (1927 ant.)
Denne gården ble oppført i 1842 av den danskfødte murmesteren Thøger Leonard Binneballe. Sammen med nabogården vakte den oppsikt i vesle Christiania. Redaktør av Illustreret Nyhedblad skrev blant annet "Huserne ere overmaade høie," "i øverste etasje er man Stjernene saa nær, at man kan fange dem i Hatten" og "Trapperne ere saa lange, at om man gaar op af dem i Ungdommen, bliver man graa, inden man kommer ned igjen." Disse beskrivelsene er så overdrevne at man mistenker redaktøren for sarkasme. Christiania hadde i hvert fall kun hatt en fire-etasjers gård tidligere. Pipergården ble oppført i bindingsverk allerede i 1765, men ble redusert til tre etasjer i 1780.
Fasaden er den eneste bestående i Karl Johans-kvartalet fra 1840-tallet. Nabogården er en kopi i betong, resten har forsvunnet i brann eller blitt revet. Den har et visst vertikalt preg med vindusåpningene i annen og tredje etasje koblet sammen i bånd via udekorerte brystningsfelter. Disse båndene er toppet med stikkbuer. Øverst er vinduene fraskilt med gesimsbånd og flankert med enkle pilastre. I likhet med de fleste andre fasadene i kvartalet ble første etasje modernisert mot slutten av 1800-tallet. Carl Johan-teatret ble innredet i den tidligere stallen i bakgården, først som kino i 1914 og deretter som teaterscene etter 1931. Teatret gikk tapt under fornyelsen av kvartalet på 1980-tallet.
Binneballe slo seg ned i Christiania på 1830-tallet. Han var blant annet involvert i oppføringen av Oscarshall, Stortinget, og rikshospitalet i Pilestredet, samt en rekke private bygårder.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete