Oslo Museum, fotograf: ukjent (1897 ant.)
Hjørnegården ved Rosenkrantz gate ble oppført mellom 1840 og 1842. Det uvanlige med denne fasaden er at den ble utført i laftet tømmer med panel. Den var dermed den eneste i kvartalet som ikke var i mur, men fulgte ellers det samme klassiske fasademønsteret som de øvrige. Den ansvarlige murmesteren bak oppføringen var en mann ved navn Iver Knudsen. Gården unnslapp brannen i 1867 etter iherdig innsats fra brannvesenet.
Navnet Magnusgården dukket først opp i 1873 da kjøpmann Christian Magnus tok over gården. Søstrene Larsens Privathotell ble opprettet i denne perioden. Gården ble revet i 1897.
Oslo Museum, fotograf: Oscar Hvalbye (1906)
Den nye Magnusgården ble oppført mellom 1898 og 1899, etter tegninger av arkitekten Ove Ekman. De opprinnelige planene inkluderte også et mønetårn men dette ble sløyfet i respons til kritikken som raste rundt Groschgården. I motsetning til Steckmest, benyttet Ekman seg av tyske håndverkere, som hadde mer erfaring og bedre utstyr til å takle stenfasader i et slikt format enn de norske.
Stilvalget har blitt betegnet som berlinerklassisisme. Fasaden er dekket i granitt og/eller sandsten med store glassflater i de to nederste etasjene. Dette trekket er noe mindre synlig i dag da vinduene, spesielt i annen etasje, er overskygget med vindusmarkiser. Fordakningene i tredje etasje har det rikeste utstyret med en svungen barokk variant av en fronton. Pilastrene i annen etasje er utsmykket med løvemasker. Menneskelige og djevelaktige varianter er også å finne under balkongpartiene. Disse er det i alt fire av, og samtlige bærer på kolossale søyler som støtter opp en takgesims som der blir svunget i en bue. Løvefigurer dukker opp under denne gesimslinjen i hovedaksene. I tillegg er vinduene i annen etasje i aksene flankert med søyler, og mangler barokkfrontonen. Vinduene i kvist har dessuten en mer utpreget form en ellers. Mot Rosenkrantz gate forsvinner disse takvinduene etter hvert som man beveger seg oppover gaten. Det synes å ha vært et opprinnelig trekk. Over inngangspartiene et det funnet plass til mer dekor, svungne konturer, og skjold. Den ene bærer skriften anno dom 1899. Tross det barokke utstyret har fasaden som helhet en klassisk virkning.
Gården har også blitt kjent som Wingegården, etter Winge Reisebyrå som flyttet inn i 1936.
No comments:
Post a Comment