Kilde: Nasjonalbiblioteket
Akersgata 63 ble revet i 1985, antagelig i forbindelse med planleggingen og byggingen av regjeringsbygg 5. Ifølge Statsbygg var rivningen ulovlig.
Kvartalet inngår nå som en del av R5-kvartalet. R5 er en større kontorbygning som strekker seg gjennom hele kvartalet, og ble bygget i årene 1994 til 1996 ved arkitekt Torstein Ramberg. Nabogården, Togahjørnet fra 1899, er den eneste historiske bygningen som er bevart i kvartalet. Sistnevnte er tegnet av arkitekt Kristen Rivertz og er blitt nevnt som den dyreste istandsettelse i Norgeshistorien.
Akersgata 63 ble oppført i 1900 ved arkitekt Johan Storm Munch. Munch var utdannet i Berlin og arbeidet der en periode, før han han kom hjem til Norge. I 1890 etablerte han sin arkitekturpraksis i Kristiania.
Gården ble oppført i nybarokk med en fasade kledd i huggen klebersten. Den hadde et markant gavloppbygg og balkonger. De to nederste etasjene hadde større vindusflater, med vinduene i andre etasje i romanske buer. Vinduene i tredje og fjerde etasje dannet horisontale bånd med brystningsfelt som mellomledd. Den øverste etasjen under gesimsen hadde et mer lukket preg, med sammenstilte små vinduer.
Kvartalet inngår nå som en del av R5-kvartalet. R5 er en større kontorbygning som strekker seg gjennom hele kvartalet, og ble bygget i årene 1994 til 1996 ved arkitekt Torstein Ramberg. Nabogården, Togahjørnet fra 1899, er den eneste historiske bygningen som er bevart i kvartalet. Sistnevnte er tegnet av arkitekt Kristen Rivertz og er blitt nevnt som den dyreste istandsettelse i Norgeshistorien.
Akersgata 63 ble oppført i 1900 ved arkitekt Johan Storm Munch. Munch var utdannet i Berlin og arbeidet der en periode, før han han kom hjem til Norge. I 1890 etablerte han sin arkitekturpraksis i Kristiania.
Gården ble oppført i nybarokk med en fasade kledd i huggen klebersten. Den hadde et markant gavloppbygg og balkonger. De to nederste etasjene hadde større vindusflater, med vinduene i andre etasje i romanske buer. Vinduene i tredje og fjerde etasje dannet horisontale bånd med brystningsfelt som mellomledd. Den øverste etasjen under gesimsen hadde et mer lukket preg, med sammenstilte små vinduer.
No comments:
Post a Comment