Oslo museum, fotograf Per A. Thorén
Glasmagasinet har sine aner helt tilbake til 1739, og er dermed blant landets eldste varemagasin. Magasinet holdt opprinnelig til i lokaler på Jerbanetorget, men flyttet i løpet av 1860-tallet opp til dagens adresse på Stortorvet. På denne adressen oppførte Glasmagasinet sitt hovedbygg som stod ferdig i 1899 etter tegninger av arkitekt Harald Olsen.
Fasaden har et forholdsvis tungt uttrykk med klassiske detaljer, noe som muligens har å gjøre med bruk av granitt i fasaden. Dette er ikke en enkel bergart å bearbeide. Enkelte kritikere fra perioden påpekte at granitt har et visst livløst preg i pusset form og ville passet bedre som råhugget. Når det gjelder tapte detaljer et det først og fremst takoppbygget som peker seg ut. Det hadde opprinnelig et lanterne-formet tårn bekronet med noe som ligner en slags urne i antikk stil. Vinduene i kvist har også blitt modernisert og mistet sine klassiske innramninger. Taket hadde opprinnelig smijernsverk i fransk stil, men heller ikke dette er å finne i dag. Ellers kan det nevnes at reklamene og markisene i første og annen etasje gir et mer lukket inntrykk enn det opprinnelige. Det helhetlige stiluttrykket er fransk klassisisme.
Fasaden har et forholdsvis tungt uttrykk med klassiske detaljer, noe som muligens har å gjøre med bruk av granitt i fasaden. Dette er ikke en enkel bergart å bearbeide. Enkelte kritikere fra perioden påpekte at granitt har et visst livløst preg i pusset form og ville passet bedre som råhugget. Når det gjelder tapte detaljer et det først og fremst takoppbygget som peker seg ut. Det hadde opprinnelig et lanterne-formet tårn bekronet med noe som ligner en slags urne i antikk stil. Vinduene i kvist har også blitt modernisert og mistet sine klassiske innramninger. Taket hadde opprinnelig smijernsverk i fransk stil, men heller ikke dette er å finne i dag. Ellers kan det nevnes at reklamene og markisene i første og annen etasje gir et mer lukket inntrykk enn det opprinnelige. Det helhetlige stiluttrykket er fransk klassisisme.
No comments:
Post a Comment